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Philosophy

Strawson's Reactive Attitudes. 스트로슨의 반응적 태도.

P.F. 스트로슨은 1962년 에세이 '자유와 분노'에서 도덕적 책임을 논의하기 위해 '반응적 태도'라는 개념을 소개합니다. '반응적 태도'라는 용어는 사람들이 다른 사람의 행동에 대해, 특히 다른 사람의 의도와 행동의 효과에 대해 갖는 감정적 반응을 말합니다.

스트로슨은 두 가지 유형의 태도를 구분합니다: "참여자의 반응적 태도"와 "객관적 태도"입니다.

 

참여자의 반응적 태도(Participant Reactive Attitudes): 이는 분노, 감사, 용서, 분개 등 타인의 행동에 대해 개인이 자연스럽게 느끼는 감정적 반응입니다. 이러한 태도는 대인 관계에 내재되어 있으며 다른 사람이 어떻게 행동해야 하는지에 대한 우리의 기대를 반영합니다. 이러한 태도는 사회적 상호작용에 우리를 참여시키는 반응이기 때문에 "참여자"라고 불립니다.

객관적 태도(Objective Attitudes): 타인에 대해 취할 수 있는 분리된 3인칭 관점으로, 일반적으로 타인을 사회 정책의 대상 또는 치료의 대상으로 보는 관점을 포함합니다.

스트로슨은 인간의 자연스러운 상호 작용과 사회적 규범에 뿌리를 둔 우리의 반응적 태도가 도덕적 책임을 이해하는 데 중요한 역할을 한다고 제안합니다. 스트로슨에게 있어 누군가에게 도덕적 책임을 묻는다는 것은 그 사람의 행동에 따라 그에 대한 반응적 태도를 취하는 것입니다.

스트로슨은 또한 결정론(모든 사건은 이전에 존재하는 원인에 의해 완전히 결정된다는 견해)이 이러한 태도를 포기하도록 요구한다는 생각에 반대했습니다. 그는 결정론이 사실이라 하더라도 반응적 태도는 인간의 관행에 깊이 내재되어 있고 쉽게 무시되거나 수정되지 않기 때문에 여전히 유지해야 할 이유가 있다고 제안했습니다.

반응적 태도에 대한 이러한 논의는 자유 의지, 도덕적 책임, 윤리에 대한 철학적 논의에 큰 영향을 미치고 있습니다.

In P.F. Strawson's 1962 essay "Freedom and Resentment," he introduces the concept of "reactive attitudes" to discuss moral responsibility. The term "reactive attitudes" refers to the emotional responses that people have to the actions of others, particularly in relation to their perceived intentions and the effects of their actions.

Strawson distinguishes between two types of attitudes: "participant reactive attitudes" and "objective attitudes."

Participant Reactive Attitudes: These are the emotional responses that individuals naturally have towards the actions of others, including resentment, gratitude, forgiveness, anger, etc. These attitudes are embedded in our interpersonal relationships and reflect our expectations about how others should behave. They are called "participant" because they are reactions that engage us in social interactions.

Objective Attitudes: These are the detached, third-person perspectives we can take on others, typically involving seeing them as objects of social policy or as subjects for treatment.

Strawson suggests that our reactive attitudes, which are rooted in our natural human interactions and societal norms, play a vital role in our understanding of moral responsibility. For Strawson, to hold someone morally responsible is to have a reactive attitude towards them based on their behavior.

Strawson also argued against the idea that determinism (the view that all events are determined completely by previously existing causes) would require us to give up these attitudes. He proposed that even if determinism is true, we would still have cause to maintain our reactive attitudes, because they are deeply embedded in our human practices and not easily dismissed or modified.

This discussion on reactive attitudes has a significant impact on philosophical discussions on free will, moral responsibility, and ethics.