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Philosophy

공동체주의와 마이클 샌델의 자유주의 비판: "무연고적 자아_Unencumbered Self"

*블로그 시험 운영 중입니다. 글들이 아직 충분히 편집된 상태가 아닙니다. 읽기만 하시고, 공유하지 말아주세요.


마이클 샌델은 정의, 윤리, 민주주의, 시장에 대한 견해로 유명한 미국의 정치철학자입니다. 그는 개인의 가치, 신념, 정체성을 형성하는 데 있어 공동체의 중요성을 강조하는 공동체주의로 알려진 정치 이론의 한 분야와 관련이 있습니다.

공동체주의는 전체적으로 개인은 본질적으로 사회와 분리되어 있으며 독립적으로 존재할 수 있다는 자유주의적 개념인 '무연고적 자아(Unencumbered Self)'에 반기를 듭니다. 대신 공동체주의자들은 개인은 자신이 속한 공동체, 사회, 문화의 산물이며 이러한 맥락에 의해 정체성이 크게 형성된다고 주장합니다.

샌델의 공동체주의는 흔히 "시민 공화주의" 또는 "시민 공동체주의"라고 불립니다. 그는 도덕적, 정치적 문제가 가치와 정체성의 문제와 분리될 수 없다고 주장하며 공동선, 시민적 미덕, 공공 생활에 대한 적극적인 참여를 강조합니다.

샌델의 주요 논문 중 하나인 "자유주의와 정의의 한계"에 요약된 바와 같이, 존 롤스와 같은 전통적인 자유주의 정의 이론은 개인의 정체성을 형성하는 데 있어 공동체가 하는 역할을 소홀히 한다는 것이 샌델의 주장입니다. 샌델은 보편적 원칙과 개인의 권리에 초점을 맞춘 롤즈주의적 자유주의는 자아의 사회적 내재성과 공동체의 도덕적 중요성을 무시한다고 주장합니다.

 

마이클 샌델의 묘사(by Midjourney)


샌델은 자신의 논지를 옹호하기 위해 정의의 개념이 특정한 정체성과 그에 수반되는 헌신과 충성심을 통합할 수 있어야 한다고 주장합니다. 샌델은 자유주의 정의 이론이 추상적이고 분리된 자아를 전제로 하며, 사전 의무나 구속이 없다고 비판합니다.

자유주의에 대한 그의 비판은 비슷한 이유에서 비롯됩니다. 자유주의는 타인에게 해를 끼치지 않는 한 개인이 원하는 대로 행동할 자유를 가져야 한다고 주장합니다. 개인의 자율성에 초점을 맞추다 보니 개인이 커뮤니티에 의해 형성되고 영향을 받는 방식을 간과하는 경우가 많습니다.

샌델은 이러한 개인주의적 교리는 우리가 특정한 사회적 맥락에 내재되어 있다는 점을 고려하지 못하기 때문에 사회 구조와 공유된 이해가 종종 재화와 기회의 분배를 결정하는 방식을 간과한다고 주장합니다. 그는 이러한 개인주의가 사회적 분열과 불평등을 초래하고 공동선을 훼손할 수 있다고 믿습니다.

샌델의 주장의 핵심은 '텔로스'라는 개념입니다. '텔로스'는 '끝' 또는 '목적'을 뜻하는 고대 그리스어입니다. 샌델은 정의를 생각할 때 사회 제도의 목적 또는 선을 고려해야 한다고 주장하기 위해 '텔로스'를 사용합니다.

예를 들어, 샌델에 따르면 교육을 사회적 제도로 간주한다면, 교육의 목적은 시민적 미덕을 함양하고 학생들이 민주 사회에 의미 있게 기여할 수 있도록 준비시키는 것입니다. 하지만 교육을 주로 경제적 생산성이나 개인의 소득 잠재력을 높이기 위한 수단으로 간주한다면, 교육 기관 내 정의의 본질은 달라집니다.

결론적으로 마이클 샌델의 공동체주의는 정의와 윤리에 대한 논의에서 공동체의 역할과 공동선을 강조합니다. 그는 자유주의와 자유주의 이데올로기가 공동체적 가치와 공동의 책임을 희생하면서 개인주의에 초점을 맞춘다고 비판합니다. 샌델의 연구는 정의에 대한 이해에서 사회 제도의 '텔로스' 또는 목적을 고려하는 것이 중요하다는 점을 강조합니다.

 

Michael Sandel is an American political philosopher renowned for his views on justice, ethics, democracy, and markets. He is often associated with a branch of political theory known as communitarianism, which emphasizes the importance of community in shaping individuals' values, beliefs, and identities.

Communitarianism, as a whole, pushes back against the liberalist notion of the "unencumbered self" — the idea that individuals are essentially separate from their society and can exist independently. Instead, communitarians argue that individuals are products of their communities, societies, and cultures, and that their identities are heavily shaped by these contexts.

Sandel's form of communitarianism is often referred to as "civic republicanism" or "civic communitarianism." He asserts that moral and political issues are not separable from questions of value and identity, and he places a strong emphasis on the common good, civic virtue, and active participation in public life.

One of Sandel's primary theses, as outlined in his work Liberalism and the Limits of Justice, is that traditional liberal theories of justice, like those of John Rawls, neglect the role that community plays in shaping individual identity. Sandel argues that Rawlsian liberalism, with its focus on universal principles and individual rights, ignores the socially embedded nature of the self and the moral significance of community.

In defense of his theses, Sandel argues that a conception of justice should be able to incorporate particular identities and the commitments and loyalties they entail. He criticizes liberal theories of justice for presupposing an abstract and detached self, devoid of any prior obligations or encumbrances.

His critique of libertarianism stems from similar reasoning. Libertarianism posits that individuals should have the freedom to do as they please, provided they do not harm others. This focus on individual autonomy often overlooks the ways in which individuals are shaped and influenced by their communities.

Sandel argues that such individualist doctrines fail to take into account our embeddedness in specific social contexts, and thus they overlook how societal structures and shared understandings often determine the distribution of goods and opportunities. He believes that this kind of individualism can lead to social fragmentation and inequality, and can undermine the common good.

The concept of 'telos' is integral to Sandel's arguments. 'Telos' is an ancient Greek term meaning 'end' or 'purpose.' Sandel invokes 'telos' to argue that we must consider the purpose or the good of social institutions when thinking about justice.

For example, if we consider education as a social institution, its telos, according to Sandel, might be to cultivate civic virtue and to prepare students to contribute meaningfully to democratic society. If, instead, education is viewed primarily as a means to increase economic productivity or individual earning potential, it alters the nature of justice within that institution.

In conclusion, Michael Sandel's communitarianism emphasizes the role of community and the common good in discussions of justice and ethics. He criticizes liberal and libertarian ideologies for their focus on individualism at the expense of communal values and shared responsibility. Sandel's work underscores the importance of considering the 'telos' or purpose of social institutions in our understanding of justice.

 

Bibliography

 

Bio

Michael Sandel teaches political philosophy at Harvard University. His writings—on justice, ethics, democracy, and markets--have been translated into 27 languages. His course “Justice” is the first Harvard course to be made freely available online an

scholar.harvard.edu